Bye bye Australia! - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Mandy Oudendag - WaarBenJij.nu Bye bye Australia! - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Mandy Oudendag - WaarBenJij.nu

Bye bye Australia!

Blijf op de hoogte en volg Mandy

14 Augustus 2012 | Australië, Melbourne

Zaterdag 28 juli vertrok ik naar Sydney, een 14 uur durende busreis van Byron Bay naar Sydney. Weer op naar een grote stad.

Op zondag 29 juli om 08:00 uur kwam ik aan in Sydney, central station.
Bart had mij Woodduck (hostel) in Kings Cross geadviseerd en ik besloot daarheen te gaan.
Ik koos voor een van de goedkoopste kamers, een 10 persoonskamer ($21,-). Gelukkig kon ik direct al inchecken en om half tien stapte ik de kamer binnen.
Ik deed de deur open, haalde adem door mijn neus en sprong bijna weer naar buiten, wat een stank!!! Mijn god dacht ik, ga ik het hier uithouden?! Iedereen lag nog te slapen en ik belsoot het even aan te kijken als iedereen wakker was en we een raampje open konden zetten.
Achteraf bleek dat we een jongen op de kamer hadden, die waarschijnlijk bang was voor water, ik heb namelijk een week op die kamer gezeten, hij heeft niet een keer gedouched of zijn kleren verwisseld. Ging hij naar bed trok hij zijn vest en broek uit, ging hij de straat op, (wat ook zeer uitzonderlijk was, geen idee waarom hij 'aan het reizen' was) dan trok hij zijn vest over het shirt waar hij in had geslapen, petje op en gaan! Ik sliep boven hem in het stapelbed en werkelijk, als hij zijn bed uit kwam hield ik mijn adem in. De stank was vreselijk! En ik was toch behoorlijk wat gewend na alle hostels die ik al had gehad.

Ik besloot even op bed te gaan liggen, al had ik goed geslapen in de bus, ik viel in slaap en werd 1 uur wakker. Ik ben even Kings Cross ingegaan om wat dingen te regelen. Zo heb ik mijn foto's op cd laten branden, deze wilde ik alvast opsturen naar huis zodat ik ze niet meer kwijt kon worden. Inmiddels zijn ze gelukkig goed en wel aangekomen in Duuven!

De volgende dag was een rotdag, deze had ik nog niet gehad in Australie, ik was te lang op mijn bed gebleven en ik moest een hoop regelen. Ik wilde een trip boeken naar de Blue mountins, ik moest mijn inentingen regelen, want over anderhalve week zat ik in Azie, dus dat werd tijd en ik wilde mijn foto's op mijn website plaatsen. Alleen het boeken van de trip lukte die dag, de rest nam meer tijd in beslag dan gedacht.
Jullie snappen dat ik redelijk gefrustreerd raakte dat het uploaden van mijn foto's niet werkte en voor de inentingen moest ik $300,- betalen! Een rib uit mijn lijf kun je wel zeggen!

Dinsdag 31 juli, ben ik naar de blue mountins gegaan. Om 7 uur werd ik opgehaald bij Holiday Inn. Een spontane gids en ik leerde meteen een jongen Sven (uit Duitsland) kennen in de bus waar ik mee aan de praat raakte. Na een busreis van 2 uur zagen we een verschrikkelijk mooie omgeving! Bergen, rotsen, watervallen, geweldig om te zien. Wat een uitzicht, je kon zo ver kijken!
Het mooie is op dit soort tripjes dat je van allerlei verhalen krijgt uitgelegd, zoals ze door de aboriginals (aboriginals, oorspronkelijke bewoners) 'bedacht' zijn. Ik geloof niets van de verhalen, maar het is grappig te horen met hoeveel passie erover wordt verteld. Zo vertelde onze gids over de 3 gezusters, dit zijn drie bergtoppen, zie foto's, naast elkaar. In het kort kwam het erop neer dat zij werden aangevallen, hun vader hen in bescherming wilde nemen, ze omtoverde tot rotsen, vervolgens kwam de vader om en kon hij de zusters niet meer terug toveren tot mensen...

Om half 6 was ik terug in mijn hostel. 2 Duitse jongens op mijn kamer vroegen of ik al wat te doen had die avond, ik had geen plannen. Ze vroegen of ik mee ging pizza eten. En deze pizzalover zag dat natuurlijk wel zitten! Ik verwachtte een leuk restaurantje, uiteindelijk met een pizzadoos van de Domino's op schoot voor de tv in het hostel beland. In heel Australie heb je blijkbaar, (dat wist ik nog niet, hoe is het mogelijk) bij Domino's op dinsdag pizza deals! Een pizza en een blikje drinken 7 dollar!

Op woensdag werd het echt tijd voor mijn inentingen! Opzoek naar een Medicare, je kunt daar een gratis zorgpas ophalen, zodat je niet voor een consult hoeft te betalen bijneen arts. Om 14:00 uur had ik een afspraak bij een arts. En daar kwam het: geen water uit de kraan drinken, geen ijsblokjes, geen fruit op straat kopen, alleen fruit eten wat je zelf nog moet pellen, geen salade eten, alleen gekookt eten, eten, tanden borstel niet onder de kraan afspoelen etc. Ik dacht mijn god waar ga ik belanden! Daarna had ik 2 spuiten nodig, DTP en hepetitis A, $288,- lichter. Kreeg nog wel $35,- terug van Medicare, dat is toch iets!

Daarna heb ik het Opera House en de Harbour Bridge bekeken. Ik vond het mooi, maar niet bijzonder. Ik heb daar heerlijk zonsondergang zitten kijken. Prachtig om te zien hoe de zon ondergaat, het langzaam donker wordt en je de stad met lichtjes en dergelijke tot leven ziet komen. Genoten!

Voor donderdag stond Darling Harbour (haven) en China Town op de planning. Maar, ik liep mijn kamer uit, kwam Harmke, (Nederlands meisje) tegen, zij vroeg of ik al bij het Olympisch Park was geweest en of ik zin had om mee te gaan.
Dat leek me wel wat. W zijn samen met de boot vertrokken, deze gaan in Sydney als bussen en treinen. Na een uurtje op de boot te hebben doorgebracht kwamen we aan. Natuurlijk, (echt meiden) zonder kaart op pad en zoeken maar. Uiteindelijk na ruim een uur wandelen waren we op de plaats van bestemming. Indrukwekkend! Het Olympisch vuur hebben ze verplaatst, het vuur brand, wij dachten nu misschien omdat de Olympische spelen in Londen bezig waren en daaronder hebben ze allemaal, goud, zilveren en bronzen plaatjes met alle namen van de winnaars! Leuk om daar te zijn geweest! Sommige stadions worden nogsteeds gebruikt en die kun je (alleen wanneer er wedstrijden zijn) bekijken. De rest van de stadions waren helaas niet geopend.

Het was al bijna half 7 voor we terug waren. We hadden honger gekregen en hadden onze zinnen gezet op Mexicaans eten. Om dit alleen voor jezelf te maken, is erg duur. Uiteindelijk aten we met 3 anderen uit het hostel overheerlijke taco's!

Donderdag dan op naar Darling Harbour! Ontzettend gezellig plekje! Leuke straatmuziekantjes, wat winkeltjes etc. Ik wilde graag naar de Imax, een bioscoop met het grootste scherm ter wereld. Vrijdag middag dacht ik laat ik maar even reserveren, zal wel druk worden. En jawel, het was om 2 uur al zo druk voor de film Batman van 21:30 dat ik alleen nog op de eerste twee rijen kon zitten of op stoel 1, helemaal aan de zijkant! Ik koos voor het laatste.
Na Darling Harbour ben ik even door China Town gelopen. Dit vond ik niet bijzonder.

Daarna ben ik naar de Botanic Gardens gelopen, waar Harmke in het park lag. Super om te zien dat midden in de stad zo'n mooi park is gemaakt.
Samen hebben we bij zonsondergang hele gave foto's gemaakt bij de Harbour Bridge en het Opera House.

Zaterdag, alweer mijn laatste dag in Sydney, die avond vertrok ik namelijk om 20:00 met de bus richting Melbourne.
Ik had boodschappen gedaan en besloot naar Bondi Beach te gaan. Onderweg kwam ik Bart tegen die wel zin had om mee te gaan. Heerlijk middagje aan het strand gelegen.
Het was een graad of 20, de hele zee lag vol met surfers en dat noemen ze hier winter!!
Het is grappig om te zien, dat de mensen in Sydney met een graad of 13 tot 15 hier met dikke sjaals en handschoenen lopen!
Eind van de middag hebben we lekker een drankje gedaan op het terras, genieten! We misten de Nederlandse bitterballen!

Die avond was het tijd om te gaan. Ik nam afscheid van Bart, waar ik aardig wat mee had opgetrokken, hij bleef in Sydney om daar te werken.
De volgende ochtend om 8:00 uur kwam ik aan op mijn eindbestemming, een gek gevoel!
Ik koos een hostel aan de rand van de stad. Prijs 21 dollar per nacht voor een 6 persoons meiden kamer! Heerlijk!
Op de kamer trof ik 2 Duitse meiden (ja, inderdaad het stikt hier van de Duitsers) Anne en Svenna vroegen of ik zin had om mee te gaan de stad verkennen. Zij zouden die dag met de hop on, hop off bus de stad verkennen. Het leek me leuk om mee te gaan. Uiteindelijk bleven we hangen bijnde Victoria Market. Een vreselijk grote markt met allerlei kraampjes!
's avonds lekker pasta gegeten met z'n drietjes en de Olympische spelen gekeken.

Ik wilde rondom Melbourne nog graag skien. Het was lastig om een dagipje te vinden en zeker voor een normale prijs! Jemig wat is skien in Australie duur! Maar, ik wilde gaan en boekte een trip voor woensdag!

Maandag ben ik uiteraard even naar de tennisbanen in Melbourne gegaan! Leuk om te zien! Ik kon niet in de stadions, maar wel op de buitenbanen kijken.

Dinsdag heb ik de laatste regel dingen gedaan. Donderdag zou ik vertekken naar Singapore en woensdag de hele dag skien. Ik besloot dus mijn ticket en dergelijke dinsdag alvast te printen en wat laatste souvenirtjes te kopen. Daarna trof ik Anna en Svenna en we hebben samen een pizza gegeten. Zij vertrokken die avond naar Adelaide.

De volgende ochtend was het om 04:30 morgen! Vroeg dag dus, maar met een mooi doel! Ik mocht de hele dag skien! Na 3 uur te hebben gereden, mijn spullen te hebben gehuurd, was het zo ver. Ik was al gewaarschuwd, het is niet zoals Oostenrijk. En inderdaad, zo was het ook niet. Maar toch was het prachtig, in totaal 22 liften, waarvan er 18 open waren. Geen gondels, alleen stoeltjes en sleepliften. Het waaide behoorlijk, we mochten op een gegeven moment alleen nog met minimaal 4 mensen in de lift, haha, dan weet je wel hoe laat het is!
De pistes lagen er prachtig bij en wat was het heerlijk weer op de ski's te staan. Een top dag!

De volgende dag was het tijd voor vertek! Ik had mijn laatste nacht (voorlopig) in een hostel achter de rug en kon uitkijken naar een vakantie met Freek!

Meer daarover in mijn volgende verslag.

Australie, wat een super ervaring en wat zal ik het missen!
Een geweldige tijd, waar ik heel veel van heb geleerd, heerlijk tot rust ben gekomen, 2 maanden om nooit te vergeten!

De foto's van Sydney en Melbourne, volgen later, zoals jullie hebben kunnen lezen werkt het uploaden van mijn foto's niet meer vlekkenloos.
Even geduld dus!

Liefs!




  • 14 Augustus 2012 - 08:02

    Ma:

    Mandy, wat een heerlijk verslag weer om te lezen.....
    Fijn dat je zo van Australie genoten hebt. Een hele ervaring rijker!!
    Heerlijk genieten in Azie nu. Heel veel plezier, en hopelijk net zoveel plezier ( of meer ) als in Australie!!
    Heel veel liefs ma

  • 14 Augustus 2012 - 16:15

    Monique:

    Hey Men, gaaf verslag weer!! Leuk dat je op Bondi Beach bent geweest!! De life gards van Bondi Beach zien wij hier iedere dag op tv!! Idd heel veel surfers en een hele gevaarlijke zee!! Heel veel plezier in Azie en blijf genieten!! Liefs van ons, Monique

  • 14 Augustus 2012 - 17:33

    René Jenny En De Kids:

    Hé Mandy

    Wat een geweldig verslag weer.
    Wij gnieten er al van alleen al bij het lezen.
    Wij wensen jouw(jullie) nog heel veel plezier in Azië.
    Echt Mandy wat een ervaring.
    Nogmaals nog heel veel plezier.
    Gr René Jenny en de Kids

  • 15 Augustus 2012 - 03:27

    Freek:

    Hee lieve Mandy,

    Leuk om ook dit verhaal te lezen, zeker nu ik ook alle foto's erbij heb gezien! Ik zit nu heerlijk tegenover je aan het ontbijtje op Langkawi! Het is fijn om te lezen en te horen dat je het naar je zin hebt gehad, maar het was nog fijner om je weer lekker vast te pakken op Singapore!

    Nog 4 daagjes genieten en dan nog 3 welen el cheapo reizen voor jou hier in Azie!

    Dikke kus

  • 15 Augustus 2012 - 16:31

    Marieke:

    Dag stoer nichtje van me!

    Een leuk verhaal heb je inderdaad weer geschreven (net als de andere verslagen overigens)! Als ik het lees zie ik het allemaal helemaal voor me en lig ik af en toe flink in de deuk, haha. Het klinkt echt super allemaal!! Indrukwekkend ook. Zo geweldig dat je de hele tijd in zo’n mooie omgeving bent en zoveel mensen ontmoet! Zoals je moeder ook zegt: een hele ervaring rijker. En hoe is het nu in Azie? Anders lijkt me, maar op een andere manier ook mooi denk ik? Ga nog heerlijk genieten daar, voor je het weet is het allemaal voorbij! Ik ben benieuwd naar de foto’s en verhalen daarvan!

    Dikke kus, Marieke

  • 17 Augustus 2012 - 12:31

    Tante Jo:

    Dag lieve Mandy,

    Wat heb ik weer genoten van je verslag, en zoals Marieke schrijft, ik lag soms in een deuk zag 't namelijk helemaal voor me. En rook de jongen die niet van water hield bijna, haha.
    Heel bijzonder wat voor ervaringen jij opdoet meis, val in herhaling maar het is wel zo!

    En nu in Azie, een heel ander land, dat merkte je natuurlijk al aan de voorbereidingen die je moest treffen en de dingen waar je daar rekening mee moet houden. En nu samen met Freek genieten.

    Heel veel plezier, hoop dat je daar net zoveel mee gaat maken en kijk uit naar je volgende verslag!

    Dikke kus, ook van ome Jeroen natuurlijk! Tante Jo

    Ps bedankt voor je kaart, leuk.

  • 20 Augustus 2012 - 08:01

    Marian:

    Hoi lieve meis,
    Freek is onderweg naar huis, en jij nog drie weekjes genieten van het laatste stuk. Het was weer fijn om je laatste stuk van je reis in Australië te lezen. En ik weet dat jullie samen heerlijke dagen hebben gehad. Dat toonde de foto wel die ik doorgestuurd heb gekregen.
    Lief geniet nog en kan nu aftellen wanneer ik je weer kan zien.
    Hele dikke kus.

  • 26 Augustus 2012 - 12:44

    Bart:

    Hee Mandy!
    Vandaag eens jouw weblog bekeken. Ik ga weer helemaal stuk!! Prachtig hoe je het beschrijft.
    Stinky Andrew stond vandaag in de keuken en nu weet ik pas wat je bedoelt. Wat een vreselijke lucht, vergelijkbaar met die lange dode walvis !!
    Spreek je! Adiostiiiii

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Melbourne

Australië

Recente Reisverslagen:

28 September 2012

Maleisie en Thailand

21 Augustus 2012

Singapore en Langkawi

14 Augustus 2012

Bye bye Australia!

29 Juli 2012

Noosa, Brisbane en Byron Bay!

18 Juli 2012

Van WhitSundays naar Fraser Island
Mandy

Actief sinds 04 Juni 2012
Verslag gelezen: 883
Totaal aantal bezoekers 27759

Voorgaande reizen:

16 Juni 2012 - 12 September 2012

Australië

Landen bezocht: