Maleisie en Thailand - Reisverslag uit Duiven, Nederland van Mandy Oudendag - WaarBenJij.nu Maleisie en Thailand - Reisverslag uit Duiven, Nederland van Mandy Oudendag - WaarBenJij.nu

Maleisie en Thailand

Door: Mandy

Blijf op de hoogte en volg Mandy

28 September 2012 | Nederland, Duiven

Lieve allemaal,

Mijn laatste reisverslag zal een lange worden.

Maandag 20 augustus, wilde ik graag weg uit Singapore om verder te reizen. Ik had daarom een bus geboekt naar Kuala Lumpur, daar zou ik om 16:00 uur aankomen. Dat werd 16:30 uur. Meteen maar opzoek naar een hostel, wat geen makkelijke klus was! Het was vakantie, i.v.m. het einde van de ramadan, bijna alle hostels en hotels waren volgeboekt. En een drukte van jawelste op straat! Uiteindelijk, voor maar €5,- een kamertje gevonden in het hostel Red Dragon. Het was een verschrikkelijke kamer! Geen lakens, bloedheet, geen schone douche (ik was wel wat gewend, dus echt heeeeel vies!), geen wc bril, ga zo maar door. Ik besloot dan ook de volgende ochtend weer opzoek te gaan naar een ander hostel.
Ik vond een hostel achter Time Square. Daar was ik de vorige dag ook al geweest, maar toen was het volgeboekt. Nu was er wel plaats! Gelukkig! Ik boekte een kamer voor twee nachten.

Die dag dinsdag 21 augustus, nam ik de hop on hop off bus. Het was even zoeken allemaal. Het reizen in Australië en Singapore was erg makkelijk, maar ik Maleisië toch even wennen.
Uiteindelijk de bus gevonden en ondanks keiharde regen mooie dingen gezien! Toen het even ophield met regenen, ben ik naar de Twintowers geweest! Wat schitterend! Daar binnen kun je lekker shoppen en heb je leuke restaurantjes.
Buiten werd me gevraagd door drie jongens of ze met me op de foto mochten, omdat ik zo lang was. Stomverbaast, stond ik op de foto voor ik het wist!

Ik wilde lopend terug naar het hostel gaan, toen ik werd aangesproken door een paar taxichauffeuren, where are you going? Ik zei naar Time Square, maar ik loop wel. Dat werd me sterk afgeraden. Heb je niet gehoord van de scooter jongens? Ik zei nee, wat dan? Die komen op de scooter aan, beroven je en vluchten dan weer op de scooter. Het is niet veilig 's avonds alleen over straat te gaan. Hmm, dacht ik. Mooie praat om me met de taxi te laten gaan. Toch besloot ik het zekere voor het onzekere te nemen en met de taxi te gaan.
Later begreep ik dat er inderdaad veel problemen waren met deze zogenaamde scooterjongens.

De volgende dag ging ik naar het olifanten reservaat. Dit werd me door iedereen aangeraden en het leek me ook super leuk! Aan het ontbijt leerde ik een Iranees meisje kennen, Zohreh. We raakten aan de praat en ze vroeg wat ik die dag ging doen. Ik vertelde over het olifanten reservaat en ze werd helemaal enthousiast. Ze besloot mee te gaan! Gezellig!

Met een busje werden we opgehaald. We werden eerst naar een dierenpark gebracht. Daar voeren we herten en gingen we op de foto met een mega slang! Ik heb me kapot gelachen toen Zohreh de herten ging voeren. Ze was zo bang dat er een in haar vinger beet, dat ze steeds haar hand terugtrok als een hert de aardappel uit haar hand wilde pakken. Lekker sneu voor die beesten!
Maar met de slang was ze een stuk dapperder dan ik! We konden met twee slangen op de foto, ik had het zweet in mijn handen staan... Zal ik het wel of niet doen..? Ik durfde eigenlijk niet.. Maar, uiteindelijk toch die slang om mijn nek. Zohreh zei steeds, Mandy, please look at the camera!! Maar ik was zo druk aan het kijken waar die slang allemaal heen ging en wat een gek gevoel dat zo'n beest zo in je nek beweegt, ik was helemaal niet druk met de camera. Uiteindelijk toch wat leuke plaatjes!

Daarna op naar de olifanten! Eerst mochten we ze voeren en daarna op ze rijden. Zohreh had niet helemaal begrepen hoe ze haar been op moest tillen bij het afstappen. Mannen riepen allemaal: Put your leg up! Waarop zij hem uiteindelijk recht omhoog bracht en bijna aan de andere kant van de olifant viel. Een man hing aan haar been om haar nog op de olifant te houden. Met flinke pijn in haar heup kwam ze van de olifant. Gelukkig na even lopen ging het alweer beter.

We mochten ook met twee babyolifanten in het water. We besloten eerst even de kat uit de boom te kijken. Het water was erg vies en ja dan moesten we nat naar huis.. Op dat moment begon ook nog een van de twee olifanten in het water te poepen! Hmm.. Wat nu? Ik zei dit is wel onze enige kans om met de olifanten in het water te zijn.
Dus daar gingen we dan. Ik heel voorzichtig, bang dat zo'n beest op mijn voeten zo gaan staan! Uiteindelijk hebben we het super leuk gehad met die beesten in het water! Blij dat we toch waren gegaan!

Weer eenmaal thuis besloten we samen naar de twintowers te gaan. Ik wilde daar sowieso heen gaan, ik was er de vorige dag al geweest, maar toen kon je niet naar boven i.v.m. de feestdagen.
Daar aangekomen, was net het laatste kaartje voor die dag verkocht! Ohh wat balen! De volgende dag kon ik namelijk ook niet meer gaan, aangezien ik naar het plaatsje Malakka ging en 's avonds met de bus naar Pulau Perhentian, een eilandje aan de oostkust van Maleisië.
Erg balen dus! Dan maar naar de KL Tower. Dat is een toren in plaats van twee. Het was erg leuk, maar viel ook een beetje tegen. Geweldig uitzicht over de stad natuurlijk, maar dat was het dan ook. Aangezien je best veel voor een kaartje betaald, verwacht je er misschien ook iets meer van.
We hebben daarna lekker iets gegeten en wat gedronken.
Een gezellige dag! Helaas kon Zohreh de volgende dag niet mee naar Malakka, aangezien zij die dag weer vertrok naar Iran.

De volgende ochtend, namen we afscheid en ik vertrok met de bus naar Malakka. Een gezellig plaatsje! Leuke kraampjes, winkeltjes en heel veel toeristen!

Die avond vertrok ik met de nachtbus naar Pulau Perhentian. Het zou een lange reis worden. Tot 05:00 uur met de nachtbus en dan tot 07:00 uur wachten op de eerste boot naar Perhentian.
In de bus trof ik het niet helemaal met mijn buurman, hij was behoorlijk groot en zat enorm breed! Hij lag nog net niet met zijn hoofd op mijn schouder. Niet echt lekker geslapen dus! Daarnaast maken ze het ook nog eens ijskoud in de bus. Een lering voor de volgende keer!

Die ochtend leerde ik een Belgisch meisje (Ellen) kennen. Zij vertelde mij dat er op het eiland geen ATM's (pinapparaten) zijn. Ik dacht shit..! Ik had namelijk geen contant geld meer bij me. Dus snel nog even met de taxi, samen met Lucy (een meisje die ook nog even moest pinnen) naar een pinautomaat. Uiteindelijk samen met Lucy en Ellen op de boot naar het eiland.
We kwamen aan met de boot en wat een paradijs!! Jeetje! Parelwitte stranden, helderblauw water en alleen maar hostels aan het strand! Geweldig!
Samen opzoek naar een hostel, weer geen makkelijke klus aangezien het nog steeds vakantie was. Het enige wat ik wilde was heerlijk met mijn handdoek aan het strand liggen en lekker slapen na de brakke nacht die ik achter de rug had. Maar dat zat er voorlopig nog niet in. Tijdens het zoeken leerden we nog twee meiden uit Engeland kennen (Becky en Rachel). Ook zij waren druk opzoek naar een hostel. Heel gezellig, met 5 mensen naar een hostel zoeken, maar ook erg lastig. Het is veel makkelijkere een hostel voor jezelf te vinden dan voor 5 personen.
Uiteindelijk koos Ellen voor een kamer voor zichzelf en zochten wij met zijn vieren verder. We vonden een kamer, die redelijk duur was, maar veel meer keus hadden we niet.
We besloten die kamer te nemen. Achteraf een super keus!
Het was inderdaad voor Maleise begrippen duur, maar het was dan wel een heerlijke kamer! Schone bedden, een heerlijke douche en alles lekker schoon en fris!
En daar lagen we dan eindelijk, heerlijk met een biertje (ja, ik drink bier!) aan het strand! Genieten van het heerlijke weer!

Ik was erg verkouden, waarschijnlijk van de hitte buiten en dan de airco binnen, waardoor ik niet kon duiken. Rachel, Lucy en Becky wilde de volgende dag gaan snorkelen en dat leek me ook leuk! Aangezien ik met mijn verkoudheid niet kon duiken, besloot ik mee te gaan snorkelen. De volgende dag zaterdag 25 augustus, hebben we een heerlijke stranddag gehad en boekte we voor zondag de snorkeltour.
Die avond besloten we iets te gaan eten en drinken op longbeach. Zelf verbleven we op Koralbeach. We wilden even iets gaan drinken, maar uiteindelijk belanden we na een super gezellige stapavond om 04:30 stomdronken in bed!

De volgende ochtend was Rachel te ziek om op te staan en haakte af voor onze snorkeltrip.
Om 10 uur vertrokken we met een bootje naar het eerste snorkelpunt genaamd, turtlepoint. En inderdaad super grote schildpadden hebben we gezien! Die beesten blijven zo indrukwekkend! Op het volgende punt waar we stopte, zagen we vooral heel kleurrijk koraal en mooie vissen!
Daarna op naar sharkpoint. De bedoeling was dat we haaien zouden zien. Jaja, dacht ik, eerst zien dan geloven. Maar inderdaad haaien van 1 tot 1,30 meter hebben we gezien. De zogeheten black tip reef sharks. Super gaaf! In het begin best eng, maar later vooral heel leuk!

Na een overheerlijke lunch, gingen we nog naar twee andere snorkelpunten. Wat een super organisatie. Onze gids maakte honderden foto's. We voeren de vissen crackers waardoor ze allemaal op ons af kwamen, hij ving een rog (een kleintje), zodat iedereen die vast kon houden en met die rog op de foto kon en hij maakte super leuke foto's met nemo! Een superdag die voorbij is gevlogen, zoals bijna elke dag eigenlijk.

Op maandag besloten Lucy en ik na Perhentian samen verder te reizen naar Koh Penang, voor de full moon party. Op maandag hebben we een vlucht geboekt van Kuala Lumpur naar Bankok en de rest van de dag brachten we lekker aan het strand door.
Becky en Rachel hadden andere plannen en bleven tot woensdag. Lucy en ik besloten op dinsdag verder te reizen.
Daarom moest er op maandag natuurlijk nog lekker geproost worden! Super gezellige avond gehad.

Op dinsdag 28 augustus nam ik een heerlijke douche. Ik had namelijk donderdag 30 augustus met Harmke (een meisje die ik in Sydney had leren kennen) op Koh Penang afgesproken voor de full moon party! De reis naar Koh Penang zou 2,5 dag in beslag nemen.
Lucy en ik namen afscheid van Becky en Rachel en vertrokken om 16:00 uur naar Kuala Besut. Daar moesten we tot 21:00 uur wachten op de nachtbus naar Kuala Lumpur. In tegenstelling tot de heenweg, hadden we nu geweldige plaatsen. En ik heb dus heerlijk geslapen. Al om 05:00 uur kwamen we aan in Kuala Lumpur. We stapten de bus uit en daar stonden ze alweer: 'Teksie, teksie', flikker op met je teksie dacht ik bij mezelf. Daar werd ik soms knettergek van, dat opdringerige! Als ik een taxi wil, dan regel ik er wel een, laat me met rust!
Uiteindelijk een mooie onderhandeling met WEL een taxichauffeur. Lucy en ik vonden twee meiden die ook naar Central Station moesten om vervolgens vanaf daar de bus naar het vliegveld te pakken en we besloten een taxi met zijn vieren te delen. Maar zei de taxichauffeur, nee, jullie passen nooit met al die spullen in mijn auto, ik heb maar een kleine auto.
Ziek van het onderhandelen besloten Lucy en ik ergens anders een taxi te pakken. Die man vroeg een belachelijke prijs en we wisten dat het voor de helft kon. We pakten onze tassen en op dat moment gaf de taxichauffeur toe. Fijn!

Aangekomen op Central Station, met de bus naar het vliegveld, waar we al om 06:00 uur aankwamen. Wachten op onze vlucht naar Bangkok die om 14:00 uur vertrok.

Eenmaal aangekomen in Bangkok, werd Lucy opgehaald door 'een vriend', die ze had leren kennen in Australië. Vanaf dat moment was ik niet meer in beeld en deden zij werkelijk alles samen. Prima dacht ik bij mezelf. Zij hadden ook gekozen om naar een ander eiland te gaan, niet naar Koh Penang, dus ik dacht ik trek nog maar 1 dagje met ze op.

Op 30 augustus kwam ik aan op Koh Penang. Wat een organisatie, met de boot kwam je aan, daar stonden allemaal auto's klaar om ons naar hostels te brengen. Goed geregeld!
Ik kwam aan in mijn hostel en heb die dag ons plaatsje een beetje verkend. Super gezellige kamergenoten waar ik die avond lekker mee ben wezen eten en stappen. Op Koh Penang wordt uit een bucket gedronken. Dit is een emmertje met sterkte drank gemengd met frisdrank en ijs. Hier drink je uit met rietjes.
Na een bucket, was ik compleet dronken. Ik ben zonder iemand gedag te zeggen, zo snel mogelijk mijn bed in gedoken, waar ik heb overgegeven in een plasticzak die aan mijn bed hing. Hmm.. Slapen maar!

De volgende dag lekker naar het strand geweest en rustig aangedaan.

Zaterdag 1 september, zat ik 's morgens in de lobby van het hostel waar ik Harmke trof, samen zijn we opzoek gegaan naar een shirtje voor die avond, de FULL MOON party!! Wat een klus, die was de kort, die te lang, die te bloot.. Lastig, lastig! Maar na een paar uurtjes shoppen hadden we leuke dingetjes bij elkaar gewinkeld en zijn we lekker naar het strand geweest.

Na een paar uurtjes strand, hebben we lekker gedouched en begon de voorpret. We kwamen Lucy weer tegen en hebben met haar en haar vriend (Luuk) wat gedronken en elkaars lichaam vol geschilderd met allerlei kleuren.
Na een paar uurtjes, met een bucket in de hand op naar het strand! Overal muziek, eettentjes, drankkraampjes, ga zo maar door. Gezellige muziek en ik keek mijn ogen uit.
Je had een sleep area, waar een groot aantal mensen lekker een powernap nam, maar ook een shakes home, waar je paddo shakes kon kopen, overal bierflessen in het water, terwijl iedereen op blote voeten of slippers liep, ga zo maar door! Wat een feest!
Om 04:00 uur was ik kapot en wilde ik naar huis, maar Harmke was niet mee te krijgen. Voor ik het wist werd het licht en kwam de zon op! Om 08:15 ben ik in bed beland na een geweldige avond! Wat een gezelligheid!
Helaas moest ik afscheid nemen van Harmke, zij vertrok 2 september terug naar huis.

2 september heb ik uiteraard bijna alleen maar geslapen. Toen ik wakker werd ben ik lekker naar het strand gegaan, waar ik weer mijn ogen uitkeek, omdat werkelijk ALLES weer was opgeruimd!
Op het hele strand was geen spoor meer van een feest!

Op 4 september ben ik vertrokken naar het eiland Koh Tao, waar je heel mooi kunt duiken.
Ik had daar een trip geboekt voor mijn Advanced open water. Als ik dat zou halen, mocht ik overal ter wereld tot 30 meter duiken i.p.v. 18 meter. 5 duiken zou ik maken. 2 nachten waren inbegrepen. Eenmaal daar aangekomen, checkte ik in. Ik werd naar mijn kamer gebracht en ik schrok me dood! Overal salamanders!! Een koude douche en een wc die niet door te spoelen is.. Ik dacht neeeeeee! Huilend belde ik Freek op! Ik wilde nu naar huis! Freek stelde me gerust en zei ga maar een andere kamer vragen. Zo gezegd zo gedaan, maar dit was heel normaal in Thailand.. Ohh nee dacht ik. Bij de receptie kreeg ik een spray mee, om de salamanders een beetje te verjagen en daar moest ik het mee doen. De eerste nacht sliep ik verschrikkelijk slecht. Om het uur was ik wakker. Ik had de lampen aan gelaten, zodat ik de salamanders kon spotten.

Om 07:00 uur moest ik bij de duikschool zijn, voor de eerste twee duiken. Dit was geweldig! Wat een onderwaterwereld. Ik maakte een duik tot 30 meter om te kijken of ik niet in een trance zou raken. Gelukkig gebeurde dit niet. In de volgende duik werd ons veel geleerd over navigatie onderwater, wat ik wel kon gebruiken, aangezien ik in Cairns steeds boven kwam en dan nog minstens 100 meter moest zwemmen. Leerzame dag!
'S avonds hebben we een nachtduik gemaakt. Indrukwekkend!
Mooie dingen, vooral veel vissen, roggen en koraal gezien.

De tweede nacht in mijn kamertje verliep een stuk beter. Mandy, stel je eens niet zo aan dacht ik bij mezelf! Wat verwend was ik ook eigenlijk! Om 22:00 uur sliep ik als een roosje tot 06:30 uur.
Ik mocht weer gaan duiken de volgende dag! Heerlijk! Nog twee super duiken gemaakt. We zijn naar een wrak geweest, wat ik erg gaaf vond!
Eenmaal terug, ontvingen we allemaal onze licentie!

Die avond ben ik vertrokken naar mijn eindbestemming, Phuket. Daar verbleef ik 4 nachten, om dinsdag van Phuket naar Singapore te vliegen en van Singapore naar huis.
Ik vertrok op donderdagavond 6 september naar Phuket. Weer een lange reis in het vooruitzicht.
Eerste met de boot, wat aardig goed geregeld was! Een grote slaapplaats voor iedereen. Met 50 mensen op een slaapzaal. Wonder boven wonder sliep ik heerlijk!
Aangekomen aan land, was alles weer prima geregeld, iedereen werd met busjes naar het busstation gebracht, waar we twee uurtjes moesten wachten op de volgende bus. Die bus bracht me naar Krabi en vanaf Krabi heb ik weer een bus gepakt naar Phuket. In de bus naar Krabi kwam ik Lucy weer tegen. Ze was alleen.. Verlaten door haar viendje dacht ik? En jawel, ze hadden ruzie gekregen omdat hij op haar ipad naar gay sites had zitten kijken. Hoe onaardig het ook klinkt, ik moest toch een beetje lachen.

In Phuket had ik al een hostel geboekt en Lucy had al een hostel geboekt in Krabi, we namen dus weer afscheid.
Na even zoeken vond ik mijn hostel en wat een verschil met mijn vorige!
Ik had een tweepersoons bed voor me alleen, een wc als thuis en een heerlijke douche!

De volgende ochtend besloot ik lekker naar het strand te gaan. Ik reisde met de bus naar Patong, een toeristisch plaatsje, wat erg gezellig was!

Zondag 9 september vertrok ik naar de Phi Phi Islands. Hier is de film 'The Beach' opgenomen. Wat een geweldige dag! Zulke mooie dingen gezien! Het water zo blauw en de stranden zo wit en het uitzicht over rotsen zo vreselijk mooi! Naar een eilandje geweest waar we apen mochten voeren, gesnorkeld, een heerlijk buffet met lekkere soep, rijst en fruit gehad. De organisatie was weer super goed!

De volgende dag helaas mijn laatste dag. Ik had me voorgenomen te gaan genieten van een overheerlijke massage! Een uur lang, werd ik over mijn hele lichaam gemasseerd! Genieten! Daarna lekker naar het strand geweest, waar ik een meisje uit Argentinië leerde kennen. Samen hadden we de grootste schik over van alles dat ze ons wilden verkopen. Van tatoeages tot massages, van fruit tot vette hap. Je kon je zelfs voor 150 bath helemaal laten insmeren met spul tegen de zon. Het leek mij een beetje vies plakkerig spul, maar de Argentijnse meid (ik ben helaas haar naam kwijt), zag het wel zitten. Ze was helemaal ingesmeerd en ze zei steeds, doe het ook dan Mandy, is zo lekker, maar ik dacht nee, net een massage achter de rug, laat maar even. Nou ze had het nog geen 3 minuten op haar lichaam en ze wist niet waar ze het zoeken moest van de jeuk! Ze is snel het water in gevlucht om alles weer van zich af te wassen!
We hebben erg veel schik gehad samen! We lagen op ons bedje, telden samen tot drie, deden onze ogen op en ja hoor, daar stond weer iemand om ons iets te verkopen. Zelfs weed kwamen ze ons verkopen. Wat een heerlijke dag om mee af te sluiten.

En wat een geluk met het weer! Het was in Azië regenseizoen, maar ik heb bijna geen regen gezien! Heerlijk bijgekleurd, klaar om naar huis te gaan.

De volgende ochtend was het zover. Om 06:30 uur met de taxi naar het vliegveld. Ik vloog om 09:55 uur naar Singapore, waar ik om 13:00 uur Singaporse tijd aankwam. Ik moest wachten tot 23:00 uur, om die tijd zou ik naar Londen vliegen.
Ik besloot lekker naar de stad te gaan. Daar ben ik nog even het casino in gedoken. Dat is wel even iets anders dan de casino's hier in Nederland! Wat schitterend!
En ik won nog 60 dollar! Dat is ongeveer 40 euro. Toch weer mooi meegenomen!

Om 23:00 uur vloog ik naar Londen. Een prima vlucht waar ik gelukkig veel heb kunnen slapen. Op 12 september om 05:45 uur landde ik op Londen airport. En nu kwam het thuiskomen toch wel heel dichtbij. Spannend om mijn ouders en broer op het vliegveld te gaan zien.

Na even wachten en een vlucht van een uurtje kwam ik aan in Amsterdam, na 3 maanden was ik weer terug in Nederland! Wat een gek gevoel!

Aangekomen bij de koffers stonden mijn ouders en broer al te zwaaien! Maar ook Maaike, Wendy en Gerrie waren daar! Wat een verassing! Een ballon en een mooi spandoek hing voor het raam bij de koffers. Gek om elkaar al te kunnen zien, maar je niets kunt zeggen. Nog even wachten op de koffer en dan iedereen weer in mijn armen sluiten!
Wat een super ontvangst! Op Schiphol hebben we gezellig wat gedronken en toen op naar huis.

In de voortuin stond een grote tent! Ik vroeg mijn moeder, wat is dit? Hebben we feest! Jaaaa! Een verassingsfeestje georganiseerd!
Wat een gezelligheid! Freek, papa, mama, Nick, de meiden, familie, oma, buren, vrienden, iedereen was er! Een enorme verassing en wat leuk om iedereen zo snel na mijn thuiskomst alweer te zien!

Ik ben inmiddels alweer een week of 2 thuis. En wat is het wennen. Vooral het 'moeten' vind ik lastig. In Australië en Azië hoefde ik niets.
Maar een nieuwe uitdaging komt eraan, nog even en dan begin ik aan mijn nieuwe opleiding/werk, waar ik erg veel zin in heb.
Het is goed om weer thuis te zijn, bij mijn familie en vrienden, maar wat was het geweldig!

Ik heb enorm veel geleerd, geweldige dingen gezien, hele leuke mensen ontmoet en vooral 3 maanden optimaal genoten!

Een reis die ik voor de rest van mijn leven niet meer vergeet en graag nog eens over zal doen!

Ik wil iedereen bedanken voor de leuke berichtjes, belletjes en alle interesse! Het is zo fijn om contact te hebben met thuis als je zo ver weg bent.

Bedankt allemaal!

Veel liefs Mandy

• 29 September 2012 - 14:37

Diny:

Hallo mandy

Leuk het einde van je reis gelezen te hebben wat heb je genoten.
    Dat vergeet je je hele leven niet

Groetjes van ons

• 03 Oktober 2012 - 13:44

Tante Jo:

Hee Mandy,

Wat een prachtig eindverslag, het was weer geweldig om te lezen, wat schrijf je toch leuk!

Zoals je zelf al zegt; dit vergeet je je hele leven niet. Superknap en stoer dat je dit gedaan hebt meis.

Ben blij dat we elkaar alweer gezien hebben, nog niet echt zo heel veel gesproken maar dat komt vast nog!

Dikke kus voor mijn lieve petekind, ook namens ome Jeroen natuurlijk.